Jsou komentářové RSS užitečné?

4. 5. 2007  •  Petr Brádler  •  9 komentářů 

Dalo by se říci, že skoro 100 % informací čerpám z internetu. Večerní zprávy jsou už jen tak pro zpestření – každý druhý den je tzv. „černý den na našich silnicích“, v USA nebo na dálném východě se několik lidí postřílelo, občas se narodí zvířátko v ZOO a nebo někdo najde velký hřib. Pravda, události, ale ne informativní. Proto čerpám informace z oborových nebo zájmových blogů, webzinů a magazínu ať už českých nebo zahraničních.

Zdrojů informací mám odhadem 60. Když k tomu připočítám Weblogy.cz a WDNews.net je to již pěkný balík. Takové množství webů samozřejmě není možné kontrolovat „ručně“ a proto se nechávám o novinkách informovat pomocí kanálů RSS. Pro neznalé – je to služba, která vám vždy pošle souhrn nových informací, článků, komentářů apod. aniž byste museli sami kontrolovat jestli něco nového na webu přibylo.

A nyní se dostávám k jádru tohoto článku. Občas zanechám pod článkem svou stopu. Někdy bývají samotné komentáře velice zajímavé ať už z pohledu informací nebo „zábavy“ a proto je dobré mít o nich přehled, aniž bych musel daný článek co pět minut aktualizovat a dívat se co je nového.

Každý autor používající redakční systém nabízí RSS článků, většina z nich také RSS všech komentářů, ale ne už tak mnoho RSS komentářů právě daného příspěvku. A právě tento RSS kanál je přece tolik užitečný. Větší weby mají několik set až tisíce článků v databázi a denně jim přibývají desítky a stovky komentářů. Běžný čtenář nepotřebuje vědět co se kde šustne na daném webu, ale zajímají ho právě jen informace k danému tématu. Považuji tedy tento RSS kanál za mnohem přínosnější než RSS všech komentářů.

Nabízíte svým čtenářům toto pohodlí? ;-)

Opera - Novinky - RSS komentářů
Snadný přehled o nových komentářích například v Opeře, záložka Novinky.

Související články

Rubrika: Webdesign

Štítky:


9 komentářů Přidat komentář RSS komentářů

  • 1 | kahi

    Přínosnost *RSS kanálu pro komentáře jednoho článku* je rozhodně subjektivní, osobně mi přijde manipulace s kanálem (přidávání a často v zápětí mazání) příliš zdlouhavé a nepraktické, obzvláště když tato funkce není nijak plošně rozšířená, takže odpadá možnost využívat k tomutu účelu RSS čtečku jako jediný prostředek.

    Komentované stránky se dávám do složky v záložkách a ve frekvenci závislé na době uplynulé od komentování je kontroluji. Není toho moc, jednou za deset dní postačí složku promazat.

  • 2 | Petr Brádler

    Naopak zdlouhavý nebo spíše nepraktický mi příjde tvůj postup, protože musím sám kontrolovat co přibylo a kde.

    U článků, kde se mi vyplatí sledovat diskuzi nebo kde očekávám odpověď je přidání RSS rychlé. Tedy pokud RSS dotyčný nabízí. Používám pro to Operu, nedávám si to do klasické RSS čtečky a manipulace s kanálem mi oběma směry zabere tak 10 sekund? Rychle, efektivní, funkční.

  • 3 | Jakub Vrána

    Problém s RSS komentářů ke každému článku může být u hodně navštěvovaných serverů. Vzhledem k tomu, že někdo RSS kanály kontroluje třeba každých deset minut a že málokterá čtečka umí posílat hlavičku If-Modified-Since, může to zajistit docela slušný provoz na serveru. Navíc komentáře přibývají rychle a je potřeba brát ohled i na lidi, kteří to nekontrolují tak často, takže je vhodné posílat vždy všechny komentáře (a ne jen posledních X), což problém ještě zvětšuje.

    Proto mi přijde lepší dát uživateli možnost posílat mu nové komentáře (nebo jen reakce na jeho příspěvek) e-mailem. Osobně e-mail sice nerad uvádím, někde to je ale povinné tak jako tak (např. zde).

    Tento přístup zároveň řeší problém s odhlašováním RSS starých komentářů – mám tendence se odhlašovat, abych měl ve zdrojích pořádek, zajímavý komentář ale může přijít třeba měsíc po vydání článku.

  • 4 | Vilém Málek

    Přínos komentářového RSS je závislý na zájmu čtenáře. Pravdou je, že například na Interval.cz prakticky vůbec nejsou sledovány komentáře k webu jako celku a komentáře k jednotlivým článkům se také sledují jen velmi málo – předpokládám, že je sledují jen někteří účastníci diskuse. Přesto se snažíme tuto službu poskytovat, protože vzhledem k ostatním RSS službám už představuje jen minimální zátěž.

  • 5 | Vilém Málek

    [3] Dovolím si nesouhlasit. Hodně navštěvované servery mají většinou k dispozici odpovídající technické prostředky, aby se s poskytováním RSS vyrovnaly.

    Největší zátěží je generování RSS výstupu z DB, což lze řešit vhodnou keší – na Intervalu tak ušetříme až 95 % zdrojů, a to používáme velmi jednoduchý systém.

    Ostatní zátěž už není tak podstatná – traffic generovaný RSS je nižší než trafic generovaný čtením článků i tehdy, když je požadavků na RSS řádově více než na články, protože každý požadavek vyvolává mnohem úspornější odezvu. A protože takový požadavek lze uspokojit jednodušeji a rychleji, lze těch požadavků obsloužit také řádově více…

    Osobně upřednostňuji RSS. Jednak nikdo nemusí vědět, co mě zajímá (je to můj soukromý údaj), druhak nesnáším e-mailovou schránku zaplevelenou nesmyslnými výkřiky do tmy nebo spamem. RSS čtu tehdy, když mám náladu a chuť, e-mailům se musím věnovat i tehdy, když dělám jinou práci – co když je mezi nimi něco důležitého. Hledat pak mezi desítkami a stovkami infantilních komentářů ten jediný důležitý e-mail od kolegy nebo obchodního partnera je kutečně o nervy…

  • 6 | kahi

    [2] fajn, tak jak to děláš, když web nemá rss kanál pro komentáře…?

  • 7 | Petr Brádler

    [6] Já jsem schválně nepsal, že tvůj přístup je snad špatný. Jen, že se **mi** zdá přístup pomocí RSS **pro mě** přehlednější.

    U webů, které tyto RSS nenabízejí si post přesunu do složky tomu odpovídající a jak se k tomu dostanu, zkontroluju novinky nebo si článek nechám otevřený v tabu.

  • 8 | Jakub Vrána

    [5] Já netvrdím, že se RSS komentářů nedá uchodit (sám je ostatně taky nabízím). Ale svým principem to podle mě není ideální řešení (ostatně jako celé RSS). Akce vznikne na serveru, proto by o ní měl informovat server.

    Je fajn, že na Intervalu nabízíte RSS komentářů, škoda jen, že třeba na http://php.interval.cz není. Ale i tak se mi přístup třeba Roota zamlouvá víc (při psaní příspěvku jen zaškrtnu, že chci dostávat reakce, a o zbytek se nemusím starat).

    K tvému poslednímu odstavci – pokud by provozovatel chtěl vědět, co tě zajímá, může to dobře odhadnout i tak – pokud vznikne příspěvek pod tvým jménem z určité IP adresy a vzápětí přijde požadavek na aktualizaci deseti RSS, je zřejmé, co sleduješ. Oddělení komentářových notifikací od normálních e-mailů jde přece vyřešit filtry (nejsnáze používáním jiné e-mailové adresy v diskusích).

  • 9 | Vilém Málek

    [8] To, že komentářové RSS pro knihovny PHP a CSS není v nabídce, je chyba, nikoli záměr. Bude doplněno.

    K poslednímu odstavci – ano, provozovatel webu má řadu nástrojů pro sledování zájmů různých osob. Právě proto je důležité mu nedávat žádné další.

Přidat komentář


Komentáře můžete sledovat přes RSS kanál.


Dinosaurus Pleo

Petr Brádler, Na volné noze
View Petr Brádler's profile on LinkedIn