Jak správně provést 301 přesměrování

20. 12. 2006  •  Petr Brádler  •  12 komentářů 

Pro zasvěcené a lidi, kteří se v této problematice vyznají tento článek nepřinese nic nového. Jsou však stále mnozí, kteří se na problematiku přesměrovávání domény ptají. Jak tedy nejlépe přesměrování pomocí 301 provést? Berme v potaz následující případ:

  • přecházíme ze staré domény na novou (rebranding, změna tld, apod.);
  • známe současnou doménu a známe také doménu, kam budeme přesměrovávat;
  • přesměrování akutně nespěchá a chceme to provést co nejšetrněji, abychom co nejméně ohrozili naše pozice ve vyhledávačích;
  • nové www stránky budou restrukturované (nový kód, nový obsah), prostě „zcela nový web“.

Zdánlivě nejsnadnějším a nejlepším řešením se může zdát jednoduché a okamžité přesměrování pomocí HTTP statutu 301. Z pozice Seznamu.cz to není nějaká hrůza, ale také to není ideální neboť robot má v databázi určité údaje, které neodpovídají obsahu na nové doméně. Napadly mně dvě řešení:

  • Obyčejné 301 přesměrování – na staré doméně zůstane starý obsah, na novou doménu vložíme nový obsah a necháme vyhledávač, ať se s tím vypořádá po svém. To je již výše zmiňovaný případ a není ideální.
  • Nasadit nový obsah na starou i novou doménu, počkat až si vyhledávač novou doménu obhlídne a poté provést přesměrování. Měli bychom se vyhnout šoku robota, když najde různý obsah.

Nejvhodnější řešení

Patrně nejvhodnější řešení, pokud už se musí opravdu přesměrovávat, je následující.

  • Na novou doménu vložit nový obsah, na staré nechat ten starý a připojit odkaz, že se bude doména stěhovat. Tím stále zachováme vydobyté pozice ve vyhledávačích a na novou doménu poukážeme z kvalitního zdroje.
  • Necháme novou doménu trošku uzrát (řekněme měsíc?) a teprve potom provedeme konečné přesměrování.

Spokojen bude jak robot vyhledávače – bude znát obě domény a vést je jako samostatné identity – tak dlouhodobější zákazník/klient, který nebude náhlým přesměrováním zmaten. U nového zákazníka/klienta je to jedno neboť starou doménu nezná.

Doplnění: doplňující informace u Yuhůa – Fulltext: co je index a co je databáze, přesměrování.

Související články

Rubrika: Webdesign

Štítky:


12 komentářů Přidat komentář RSS komentářů

  • 1 | Tomáš Kučera

    No, ten nejideálnější způsob se mi nejeví jako ideální. Při představě, že vytvářím nový webový obchod, se dvěmi různými administračními rozhraními mě stávají chulpy na těle (ale v zásadě vás chápu).
    Normálně přesměrovat z “ničeho nic” nevidím jako zas tak špatnou variantu. Např. u Seznamu mi web vydržel na dobrých pozicích po 301 i měsíc, dva.
    A současně se pak zobrazoval i nový web.

  • 2 | Petr Brádler

    [1] Vytváří se nově pouze obsah na nové doméně. Stará zůstává nezměnená. Takže by nebyla potřeba dvou administračních rozhraní (pokud jsem Vás správně pochopil).

    A také je určitě rozdíl, jestli přesouváme firemní prezentaci nebo komplexní web (např. e-shop).

  • 3 | zimmi

    Škoda že jsi to neřekl o pár měsíců dřív, to bych teď možná neměl PR roven nule :o ).

  • 4 | Mazlo

    zimmi: Jo jo, kdybys dával při výuce pozor ;-P http://www.jakpsatweb.cz/presmerovani.html :o )

  • 5 | PCMark

    tyhle rady v článku jsou samozřejmě blbost – jediné možné správné řešení je náhrát data na novou doménu, ze staré domény smazat všechen obsah a pak celou starou domenu pomocí htaccess a 301 přesměrovat na novou. Pokud návštěvník v seznamu klikne na starou nebo na novou domenu, tak vždy se tím dostane na novou domenu. Tímto způsobem nepřijdete ani o jednoho návštěvníka.

  • 6 | Hermit

    no toto nastinen reseni je vice nez podivne, v podstate mnohem lepsi reseni nastinil PCMArk a ani to nezabralo tolik radku ;)

  • 7 | Petr Brádler

    PCMark: Možná o tom víte své, ale každopádně Váš názor není to samé co názor pracovníka Seznamu. ;)

  • 8 | Marek Brádler

    pan PCMark neumí číst. Jak asi můžeme starý obsah nahrát na novou doménu, když nám jde o rebranding – nový kód, nový obsah, nové vše.

  • 9 | PCMark

    Pokud je jiná struktura url adres na nové doméně, tak celou starou doménu přesměrujeme pomocí 301 na root nové domény. Toto provádíme v ročním období kdy je na internetu menší ruch – prázdniny. Tímto krokem se předá rank staré domány na novou a nová doména se umístí na dobrých místech daleko dřive než ve vašem řešení. Navíc pokud by byl na staré i nové doméně stejný obsah, tak by se jednalo o duplicitu => novou doménu by mohl vyhlédavač označit jako kopii staré domény a tím ji vyřadit z výsledků vyhledávaní.
    Ideální však je pokud jdou všechny podstránky staré domény přesměrovat na odpovídající podstránku na nové doméně – tohle má ztrátu nula.
    ad Petr Brádler – je mi uplně jedno jaký názor na to má nějaký pracovník seznamu, zajímalo by mě jestli jste to zkoušel, když tu o tom tak hezky píšete.

  • 10 | Petr Brádler

    Všechno co popisujete je v podstatě správně, až na ten rank, který se nepředá okamžitě. Nemluvím o PageRanku, tam nevím jak to funguje, ale u S-Ranku se zpětně přepočítává a než se převede kompletně nebo alespoň z většiny může to trvat i několik týdnů. Tolik k rankům.

    O duplicitě vím, ale také jsem toto řešení neuváděl jako “nejideálnější”. O tom zde nebyla vůbec řeč a také musím ještě jednou zdůraznit, že nový web bude zcela jiný. Tento příklad byl popisován s podmínkou výše uvedených informací. Proto je Váš komentář neodpovídající článku.

    Situaci jsem zatím nevyzkoušel, ale přesně tento případ mě čeká v následujících dnech, proto o něm píšu. Potom rád zveřejním výsledky.

    A ačkoliv jsem se původně nechtěl zmiňovat o pracovníkovi Seznamu, musíte uznat, že pokud je tento názor názor Yuhůa, je určitě kvalitní a dá se s ním počítat.

  • 11 | PCMark

    Když jsem měl přesměrování přes 301 tak S rank se vrátil zpět na původní hodnotu asi za měsíc, ale ani během tohoto měsíce to pro mě nemělo negativní vliv na pozici ve vyhledávání v seznamu. U googlu je to tak, že GTPR by se měl vrátit při nejbližší aktualizaci, ale skutečný google rank, který mi nikdy neznáme se zřejmě vrátí mnohem dříve.
    Když už se tady opíráte o názor Yuhůa, tak by bylo vhodné uvést i nějaký link, kde se o tom zmínil, protože by mě zajímaly souvislosti.

  • 12 | Petr Brádler

    Je to zvláštní, protože dle mého názoru je S-Rank jedním z důležitých ukazatelů kvality stránky a tudíž se dle něho také řídí umisťování na Seznamu, ale jak je vidět, praxe je důležitější než teorie. Sám si tento jev vyzkouším při stěhování mé domény.

    Link uvést nemohu, protože se jednalo o soukromou komunikaci.

Přidat komentář


Komentáře můžete sledovat přes RSS kanál.


Dinosaurus Pleo

Petr Brádler, Na volné noze
View Petr Brádler's profile on LinkedIn