Investovat nebo šetřit na SEO

26. 10. 2007  •  Petr Brádler  •  16 komentářů 

Těm neznalým jen ve zkratce – co je to SEO. SEO je zkratka anglických slov Search Engine Optimization, což ve volném překladu znamená optimalizace www stránek pro vyhledávače, i když přesněji by asi mohlo být optimalizace pro uživatele/čtenáře.

Zpátky k nadpisu – investovat nebo šetřit na SEO? Říkáte si, že je odpověď jasná? Pro hodně lidí stále není. V dnešní době si podnikatelé uvědomují, co je to internet, ale asi nedokáží tuto sílu dobře zhodnotit. Investují desetitisíce a více do výrobního vybavení, ale do profesionálně zpracované webové prezentace, která by jim přinesla výhody oproti konkurenci, nechtějí investovat.

Je pravda, že pokud se pohybují v málo konkurenčním prostředí nebo své stránky již mají na předních místech ve vyhledávání, tuto optimalizaci nepotřebují, ale u mnohých to tak není.

Začátečník vs. profi firma

Malá firma, která nemá vysoké režijní náklady, dokáže vytvořit www stránky na úrovni řekněme do 8.000,–. Velké firmy dokáží stejnou práci prodat třeba za 30.000,–. Mají vyšší náklady, musí více vydělávat. Je to jejich plus. Naopak studenti (nic proti nim, taky jsem jím byl) tuto práci odvedou např. za 2.000,–.

Neuvědomělý klient tedy vidí rozdíl mezi první a poslední částkou 6.000,– (nad 30.000,– Kč za web ani nezkouší uvažovat) a řekne si, že tady ušetří. Student dodá líbivou grafiku, ale po stránce kódu/optimalizace je to následně zfušovaná práce (opět, nemusí to být pravidlem, ale zkušenosti ukazují jinak).

Od této chvíle klient oproti konkurenci, která investovala do optimalizace, přístupnosti a použitelnosti, jen ztrácí. Každý potenciální zákazník, který se dostane ke konkurenci dříve, lépe se na jejich webu orientuje a nakonec nakoupí, představuje například ztrátu zisku 300,–. Při tomto modelu se investice do SEO vrátí velice brzy. Máte tedy cenu šetřit? Je to reklama, jako každá jiná, jen tahle může být o mnoho účinnější a výnosnější.

Jaký máte na toto názor, případně zkušenosti?

Související články

Rubrika: Finance, Webdesign

Štítky:


16 komentářů Přidat komentář RSS komentářů

  • 1 | Filosof

    Nedokážu si představit web za 2k ani od studenta.. pokud to není jedna html stránka bez graf. návrhu.. od gympláka.. a neviděl jsem rovněž moc studentských líbivých webů – většinou mají vychytaný kód a tím to končí – máš nějaké konkrétní příklady?

    Btw. velké reklamky a weby za 30k? Kde by se pak vzaly $$ na manažery a milionové obraty? Větší weby větších studií začínají minimálně na 100k.

  • 2 | Petr Hajda

    Podle mého názoru je základem každého podnikání dobré rozložení investic. Tedy do produktu, propagace, ale také třeba lidí ve firmě. Výborný produkt s geniální webovou stánkou jsou na nic, když na infolince sedí asociál. Jen jsem chtěl naznačit, že do lidských zdrojů firmy také příliš neinvestují…

    Ale zpět k tématu. Ano, máme ty zkušenosti, že klienti investují nejen do SEO obrovské částky, přičemž webové stránky mají použitelnost, přístupnost a grfiku trošku retro (slušně řečeno ). Problém vidím hlavně u firem zabývajících se výrobou. Jejich letargie pořitom není způsobena tím, že mají už třeba svoje pozice ve vyhledávačích, jak bylo v článku naznačeno. Jejich problém – dá li se to tak říci je ten, že jim obchod prostě šlape. S webem a nebo bez něj.

    Tato situace se ale poslední dobou mění. Alespoň pokud mohu soudit podle počtu zakázek, kdy přijde klinet se zaběhlou firmou, a pět let starými stránkami, že chce nové.

    Ještě k ochotě investovat do dobrých webových stránek – je to IMHO stejné jako u investic do výrobního zařízení. Oni si totiž zaky většinou nekupují to nejdražší na trhu. Viz přeba firemní auta – většina českých firem jezdí ve Škodovnách, i když ví, že Mercedesy mají trošku lepší použitelnost :-) .

  • 3 | Dan

    Vždycky mne naštve, když nějaký “profesionál” generalizuje a píše, že výsledkem práce studentů je většinou zfušovaná práce. Jak jste dospěl k takovému zjištění?

  • 4 | Martin Staněk

    Osobně si myslím, že grafik má dělat grafiku, kodér kódovat a SEO konzultant optimalizovat.
    Samozřejmě je nutná spolupráce…
    Jistě, kódér by měl znát techniky, které se používají, aby se už z hlediska kódu dosáhlo nějaké úrovně optimalizace (ať už z hlediska SEO či spíše přístupnosti a použitelnosti), ale to, že informace na webu nejsou následně dohledatelné není vina toho webdesignera, potažmo studenta.
    Špatné weby dělají i profesionální webdesigneři, takže zaměřit se pouze na studenty jako tu “špatnou skupinu” není férové.
    Jinak obecně, do SEO se podle mě jistě vyplatí investovat, ale záleží na zaměření webu. Pokud se jedná o malou firmu ve vysoce konkurenčním prostředí, tak toho asi optimalizace moc nedokáže a je třeba se zaměřit ještě na další možnosti zviditelnění na webu.

  • 5 | Petr Brádler

    [1] Ceny jsem naházel jen z hlavy (pro ilustraci). Ale i tak si myslím, že běžný živnostník/podnikatel si web za 30k nepořídí, pokud nemám kvalitní vysoce ziskovou firmu.

    Velké reklamky/studia jako např. Symbio jsem nebral ani moc v potaz, protože ty jsou zcela v jiném okruhu. Ale dobře se s nimi spolupracuje.

    [2] Souhlasím se vším. Chtěl jsem spíše poukázat na podnikatele, jejichž hlavní business není na internetu a webová prezentace je jen doplněk jejich firemní image. Ti mají zkreslené představy o cenách za komplexní prezentaci nebo SEO.

    [3] Nepsal jsem všichni, určitě je mnoho vyjímek a psal jsem o kodérském zpracování. A dospěl jsem k tomu pozorováním a svou vlastní zkušeností.

  • 6 | Dan

    [4] … Špatné weby dělají i profesionální webdesigneři, takže zaměřit se pouze na studenty jako tu „špatnou skupinu“ není férové. …

    Přesně tak, v tomto duchu jsem také psal svůj příspěvek [3].

  • 7 | Tomáš Fejfar

    [6] Poslední dobou spíš zažívám opak. Dělám redesign něčeho, co je rok staré a má to tabulkový layout, kam se podíváš a pětimístnou cenovku. A má to na svědomí firma, která má na webu napsáno “kvalitní weby za nízké ceny” :)

  • 8 | EDDY

    presne, na studenty bych to taky vse nehazel, dneska dela “weby” kde jakej hnojar ;)

  • 9 | M&T

    Malá firma dokáže vytvořit www stránky do 8 a velká firma za 30 tisíc? :-) Předpokládám, že jste se trochu spletl. Student / živnostník se možná do 8 tis. vejde, “malá” firma by pod 25-30 tis. nešla a “velká” firma začíná minimálně na čtyřnásobku. Jo a pak tu jsou ještě webdevelopeři, ale o těch se Vám možná zatím nezačalo ani zdát. :-) Základním znamením pro rozlišení může být třeba sekce Kontakt, potažmo Náš tým. Pokud obsahuje nikoho nejmenující výčet jednotlivých pozic sem tam se smajlíkem nebo rádoby vtipným komentářem, je téměř jisté, že se jedná o one man show (živnostník, případně student), který outsourcuje všechno, čemu nerozumí, což je vlastně většina toho co dělá – často s vyjímkou kódování (ale protože má nízké ceny, neoutsourcuje velmi často skoro nic, protože yb mu pak nic nezůstalo – naopak si ještě na “firemním” webu přivydělává nějakou lépe či hůře skrytou reklamou). Mezi takovým živnostníkem a studentem není v podstatě žádný rozdíl. A co že to tady zaznělo o studentech? ;)

  • 10 | Petr Brádler

    [9] Ano, čísla jsem nijak nezjišťoval, střelil jsem je od boku, ale nemyslím si, že by byla nějak nesmyslná. Pokud jste si jist, že malá firma pod 25 tisíc za webovou prezentaci (grafika, kód) nepůjde, ale živnostník ano, pak si nechám vysvětlit jak velký rozdíl je mezi malou společností (řekněme s. r. o.) a skupinou živnostníků, kteří pracují na vlastní ŽL, ale spolupracují?

    A pokud s poznámkou o „one man show“ narážíte na nás, tak to opravdu ne :-) . Dále je rozdíl mezi spoluprací a outsourcingem. Nebo snad znáte člověka, který si dělá vše od návrhu grafické prezentace, přes kódování šablon, až po optimalizaci a správu reklamních kampaní? Pokud ano, pak může pracovat jako „one man show“ a vystačí si sám.

    Nicméně to co je napsáno v článku bývá bohužel často pravda. Zkušenosti, praxe a vzdělání je k nezaplacení.

  • 11 | mantisa

    Vše je samozřejmě o laickém pohledu. Zákazník vidí pouze obálku (grafiku) stránek. Pod pokličku nevidí a neuvědomuje si například důležitost sémantického kódu. Proto se rozhodne pro levný web, jelikož na první pohled může být dost podobný tomu drahému.

    I když tu dnes internet používá “každý druhý”, potenciál kvalitních internetových stránek zatím mnoho lidí nevidí. Proto i fušeři mohou mít poměrně dost zakázek.

  • 12 | Dundee

    2000 tisíce mi také přijde trochu podhodnocené. Muselo by se jednat o velmi jednoduchou grafiku a jen pár (dvě) statické stránky. Jakmile se do vývoje musí zapojit i programátor, cena leze rychle nahoru.

  • 13 | Jenda

    Pánové, než budete kritizovat kód ostatních, zkuste se podívat kupříkladu na validitu téhle stránky :-) 18 chyb není moc dobrá vizitka… Jsem student. Ale když dělám stránky, tak se maximálně snažím, aby stránky byly validní, cross-browser optimalizované a na SEO samozřejmě taky nezapomínám. Pochopitelně, web za 2k je trochu podhodnocená cena…

  • 14 | Petr Brádler

    Tohle není výmluva, ale vysvětlení. Kdyby ses do zdrojáku podíval pozorně, tak zjistíš, že ty chyby jsou u kódu, který je vkládaný od třetích stran (různé tlačítka na facebook, statistiky návštěvnosti, atp.). I ty by bylo možné do značné míry upravit, ale na druhou stranu je to na blogu nedůležité.

  • 15 | jenda

    souhlas s Danem!

  • 16 | jirka

    Rozhodně se do SEO vyplatí investovat…

Přidat komentář


Komentáře můžete sledovat přes RSS kanál.


Dinosaurus Pleo

Petr Brádler, Na volné noze
View Petr Brádler's profile on LinkedIn